Mendidik Haiwan:
Insan menyaggupi amanah mentadbir bumi
Sebagai makhlukNya paling ali dan ilmi.
Dengan ta’dib, insan berusaha mengenal segala
Mengingat semula semua nama yang diajari-Nya di Sana
Mengota janji termeteri melalui Bala shahidna!
Biarpun zahirnya zuriat Adam banyak persamaan
Dengan segala hewan dari chimpazi kepada lalat buahan
Namun ruh insan dan amanah tanggungan setiap ahlinya
Bagai langit dan bumi, bagai lilin dan mentari bezanya.
Genom insani dikatakan 60% sama dengan lalat drosophilia
40% baka kita tidak berbeza dari baka cacinbg dan sepertinya
Malah 99% sama dengan chimpanzi berkaki dua:
Bagi sekian Darwinis semua – itu lah hakikat kejadian kita:-
Haiwan terpintar dan tertinggi tingkat evolusinya.
Tentang perjanjian arwah dengan al-Khaliq tiada sesuai lagi
Ruh insan, bagi mereka, hasil perkembangan badan, baru terjadi
Wujudnya hanya di alam ini, akan terputus bila mati.
Pendidikan umat di seluruh dunia telah hilang punca asalnuya
Bagai laying-layang terputus tali di bawa angin kemana saja
Angin yang kencang di tiup jentera tuntutan haiwani
Tujuan, kandungan dan kaedah pendidikan bukan lagi insani.
Ta’dib menyemai ilmu pelbagai, menyempurna ahlak baik
Ruh insan mendaki mendaki makam menyuci mengenal al-Khaliq
Ilmu pelbagai perkara tentang dunia dan akhirat nan baqa
Di guna mentadbir bumi memikul amanah penuh taqwa.
Tarbiyyah melihat insan dengan sebelah mata
Walaupun pandangan tajam amat, yang tampak zahirnya saja
Kepandaian berharta dan mengurusnya disanjung tinggi
Ilmu mengenal Tuhan dan sunnah Nabi dibasa-basi
Bagai hidangan di papan iklan, lapar tiada terisi.
Banyak dibelanjakan bagi membina sekolah dan universiti
Yang kaya dan berpengruh menghantar ke luar negeri
Pintu universiti luas terbuka jika yuran terbayari
Atau jika pantas berlari menjulang nama pertiwi
Apatah lagi jika mengenal menteri bersamaan parti.
Dari sekolah hingga ke ijazah doctor falsafah pelbagai bidang
Manusia di ajar menulis, mengira dan pandai kemahiran
Pelajar di wajib menuntut ilmu keusahawanan
Agar bisa berniaga, sehingga semua diperniagakan:
Wanita berpipi licin menjaga tubuh pada sejenis atau lelaki
Ulama menjual fatwa pada penguasa yang membayar tinggi.
Pentadbir mencemuh guru sendiri jika kerusi disasari
Sarjana menabur bakti jika ganjaran memuas hati
Isteri menjadi setia selagi suami bergaji tinggi
Suami rela dihina jika isteri cantik, kaya, disegani
Si anjing kurap disanjung ilmuan tinggi jika kedudukan dikekali
Abu Jahal diimami walau Muhammad berada di sisi.
Madrasah di tengah kota di anggap merugikan
Pelajar dan ilmuan miskin hanya meluka pandangan
Hotel lima bintang dianggap lebih memanfaatkan
Ribuan pelancong mampu membawa jutaan pulangan.
Setiap haiwan terlalu pandai sukar diatasi
Ingatan mereka kukuh berakar dalam naluri:
Gajah bisa mengingati telaga puluhan tahun tidak disinggahi
Penyu beribu batu meninggal pantai pasti bisa kembali.
Salmona lama ke hilir mengecap nikmat di laut luas
Di perjalanan pulang, ribuan dibaham beruang lapar dan buas
Salmona pintar mendaki sungai menabur benuh, menunai amanah
Bangsanya menang walau nyawa sendiri terpaksa diserah.
Si tempoa cekap sekali menganyam sarang di dahan tinggi
Datang ribut taufan istana rekaanya bertahan, d kagumi.
Rimau bintang menyambar kijang, mematah tengkok
Sesaat bisa berjaya mengankat mangsa ke atas pokok
Walau sang singa lebih perkasa dan raja di rimba
Tapi tidak secekap si bintang mengankat mangsa:-
Dia tidak bisa merampas rezeki si bintang tangkas
Hanya menunggu di bawah menjilay bekas.
Al=Khaliq mencipta insan dari lumpur hitam
Supaya bisa bergerak seperti haiwan sekalian
Tapi di tiupkan permata halus sebahagian dari ruh-Nya-
Terpisahlah dari cacing, lalat buah dan segalanya
Maka terangkatlah martabat bila di ajar segala nama
Hinga Malaikat lebih bercahaya gagal menjangkau makna.
Kita bukan dari chimpazi atau orang hutan
Persamaan begitu banyak harus diperi ngatkan
Tapi perbezaan janin kecil membawa pemisahan mutlak:-
Chimpazi dan Orang Hutan tidak dihsiab di akhirat kelak
Kita tidak bisa lari dari Sirat, Mahshar dan Jahannam
Mungkin bertemu syurga dan bahagia tanpa kesudahan.
II.
Pendidikan bukan untuk melahirkan pengurus wang
Atau memastikan cengkaman kuasa berlangsung panjang.
Bukan peluang membina sekolah kos menjulang
Atau lubang membina menjual peralatan, buku teks anika bidang:
Itik hanya memerlukan kolam berair dan makanan biasa
Bukan air tapisan khas yang diimpot harga berjuta
Bukan dedak padi yang ditanam di atas bumbung
Atau yang dipesan dari Taiwan atau Hong Kong
Pendidikan milik insane beriktiar mendekati tuhan
Dari saat kelahiran hingga ke titik akhir kehidupan
Bayi yang baru menghendap keluar rahim ibunya
Diperingatkan dengan Azan dan Iqamah dikedua telingga
‘Apakah si bayi kecil dua jengkal bisa mengerti?” kau Tanya
“Seruan dalam bahasa asing, sedang mata belum pun terbuka?”
Dia mengerti, kerana baru saja meninggal Zaman Alastu
Dia mengerti, kerana dengan dunia ini, masih belum terkeliru.
Insan di hujung hayat wajar ditalqinkan denganBacaan Suci
Dan diperingatkan dengan dua kalimah ajaran Nabi.
Kau sangsi lagi,”apa gunanya ini pada diri menanti mati?
Bukannya bisa merubah sebarang keadaan di dunia ini.”
Pandanganmu hanya pada zahirnya keadaan
Kau ghaflah tentang hakikat bermakna menyerap kewujudan
Bagai oxygen tidak ternampak, tidak terasa, tiada berwarna
Wujudnya bisa dinafikan dalam perkataan sahaja:
Tanpanya dalam persikataran
Alam ini pasti menyaksikan kematian.
Insan yang hampir meninggalkan kefanaan ini
Bila ruhnya meronta mahu kembali ke tempat asli
Mata-hatinya, jika tersilau keliru selama ini
Kerana tersangat takjub dengan seri duniawi
Kini kembali terang menatapi hakikat ruhi nan ghaibi
Segala peringatan akan bertambah terang
Semua perbuatan dan niat fikiran akan tertayang.
Pendidikan bukan pengisi kebosanan kehidupan
Mempersibukan diri dari mengingati hakikat kepulangan.
Pendidikan daya usaha pelajar, ibu bapa, penguasa, guru:-
Mengotakan segala kata dan ikatan dalam perjanjian dulu
Mempersiapkan semua memikul amanah rela dipersetuju
Menjadi khalifah di Bumi, mentadbir Alam dan laut biru
Tulus ibadat bersukur tak terhingga
Kerana kewujudan dan keutamaan bangsa manusia.
Matematik, geografi, astronomi, bioteknologi, semua ilmu tabii
Setiap kumpulan insan dan bahasanya dan sejarah kaum insani
Ilmu yang telah lalu, dan yang sedang giat di kaji
Perlu di kuasai jika Perjanjian itu mahu di kotai
Umat ini bisa menjulang obor menyuluh kemajuan
Jika pemimpin, ulama, pentadbir dan peniaga tidak kesesatan
Tegas mengemudikan bahtera bangsa dengan kuasa pentadbiran.
Jika tujuan dan kandungan pendidikan dirubah sentiasa
Mengikut naluri sementara, mengekal kuasa sedekad dua
Dan meningkat laba:
Ajarlah insan menjadi haiwan - cepat-pintar bekerja.
Namun, Perjanjian Dahulu tidak akan terbatal jua.
Ingat! Cacing, chimpazi dan segala haiwan tidak dibangkitkan.
Kita harus memberi jawapan : tiada lagi helah, alasan.
Petikan dari “Dalam Terang”
Prof. Dr. Wan Mohd Nor Wan Daud
Search Box
POSTINGS
Search This Blog
Tuesday, September 2, 2008
Puisi - Sempena Awal Ramadhan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment